dinsdag 23 augustus 2011

LE DEPART. 05/09/2011

Franschen, Belgen en andere vreemde elementen aan den start. "Stranieri" werden ze genoemd de buitenlanders, en ze waren maar al te vaak het slachtoffer van de zogeheten "combinazioni" van den Italiaander. Maar de "liefhebbers van bergen en eenzaamheid", naar een uitdrukking van Cira Venatti, correspondent voor Carriere della sera, kennen geen vlag. Het is een kwestie van mee bij de eerste over de hellingen te komen, waar het tactische spel aan ondergeschikt is. Het landschap zelf blijft de grootste vijand. Dit was niet anders in de tijd van Hannibal toen hij met zijn leger over de bergen trok. Met dit in gedachten vat ik mijn eigen Ronde van Lombardije aan. Tijdens mijn tocht zal ik in verschillende delen aan de hand van een object op de affiche je de geschiedenis van Italië vertellen. Op zoek naar het heroïsche en de symboliek die het wielrennen tot op de dag van vandaag ons blijft intrigeren wordt de Italiaanse historie van overwinningen en tegenslagen aan je voorgesteld.
Zo Italië -lees de Romeinen- eerst naar ons zijn toegekomen, start ik bij hen met het verhaal ergens in de tweede eeuw na Christus.
Merendree, mijn geboorteplaats en tevens een Romeinse nederzetting uit die tijd is vandaar de ideale uitvalsbasis om mijn tocht aan te vatten.

Etappe 1 Merendree-Thuin
Etappe 2 Thuin-Bouillon
Etappe 3 Bouillon-Verdun
Etappe 4 Verdun-Belfort


tekening
© Geert Clarisse
http://geertclarisseeveryday.blogspot.com
Romeinse scherf gevonden te Merendree

Geen opmerkingen:

Een reactie posten